Exhibitions

The digital generation speaks a new language: the exhibition "Shymkun" in Almaty Gallery

23 апреля набирающая обороты Almaty Gallery вновь распахнула свои двери, в этот раз чтобы открыть выставку «Шымкун» союза художников РК, города Шымкент.

You will be able to enjoy the works with your own eyes until May 8, until the originals are separated from our city and taken back to their small homeland in Shymkent, to the city, a curtsy and a declaration of love in whose direction this exhibition is. 

And so, what surprised and remembered the artists of almost the hottest city? 

The opening of the exhibition was held in a light informal atmosphere, but it was not as simple as it might seem at first glance, the audience gathered serious and sophisticated. Among the quiet, polite, simply and unobtrusively dressed people, one could easily find almost the entire main beau monde of cultural figures of our country and our era, these are people who are already inscribed in history or those who actually write it, which is understandable, because the exhibition has long been presented by well-known and venerable artists such as Bekenov Mukhtar, Ilaev Sultan, Muratbayev Abduahad.

Therefore, the person of Nasyrova Gulfeirus attracts all the more special attention to herself. She is not only the youngest, literally and professionally, participant of the exhibition and the group "TAMYR", but also the only representative of the beautiful half among the authors of this exhibition. Against the background of the heavyweights in the workshop, the young artist shone and became a real decoration of the exhibition. Pleasant, feminine, restrained and at the same time not clamped, very captivatingly impressive personality. But this, as we understand it, is not enough to be an artist.

Let's take a closer look at Nasyrova, or rather her work. Surely such a pearl could not have accidentally formed and immediately take off in one day, standing in a row with veterans? Here it's not just about architectural education, which of course is clearly deposited in the mentality of the artist, at least in her current works, whether this will be postponed by a red thread throughout her work or not, only time will tell. Regarding the artistic component itself, she was already born in this initially, she learned to think and perceive this world as an artist earlier than as a person, without realizing it, she was already educated in her natural environment. The artist's father, a famous sculptor, of course, could not help but influence (whether he wanted it or not) on her formation, that is why she was so organically mounted among other artists, nevertheless, I still resisted the temptation to study her father's work carefully in order to find his reflection in her works. I wanted to give her a separate place, her own raisins, so to speak, without separating her from her school.

Kazakh criticism in the world of art criticism has its own cultural peculiarities and subtleties, unlike Western or Russian, it has its own style of narration. The local mental peculiarity lies in the delicacy in dealing with the mood of the person listening, it is customary here to respectfully and carefully treat the mood and state of mind of the person with whom you are conducting a dialogue, as if you take responsibility for it yourself, these are the local rules, but without departing far from the intelligibility, usefulness, and your own opinion. 

Сегодня искусствовед Мукажанова Кульжазира Жумадиловна, показала мне высший пилотаж критики казахской школы на примере творчества Гульфейрус. Естественно, она начала с того, что обратила мое внимание на титанический и кропотливый труд девушки, ее работы правда очень скрупулезны и требуют самообладания, очень много времени и терпения. И то, что за спиной девушки очень хороший багаж образования и говорить не приходится, поэтому с композиционной точки зрения тоже работы великолепны, сознательный подход к цвету, соответствие концепции выставки – безупречно, и даже индивидуальность в работах прослеживается. Вместе с тем что она последователь своих учителей, тем не менее видно, что она как минимум продукт своего времени, своего поколения имеет свой отличающий ее от других художников выставки манер. И вместе с тем, что эти комментарии правдивы, Кульжазира Жумадиловна обронила напоследок интересную фразу. Она сказала художнице, — «Потом ты можешь делать что-то другое, тебе через год может показаться что-то, совсем другое, но то, что ты сегодня так начинаешь — в этом есть большой потенциал, у тебя есть свой стиль, и все богатство твоей школы и коллег, с которыми ты сегодня выставляешься ты продолжишь на новом уровне».

When you get into the halo of her work, you feel interest, some kind of impression, but not yet clear, I would say, is just going to be outlined and acquire clear outlines. Therefore, I think we have discovered a period of creativity in which, right before our eyes, the chick that has broken through the shell is now opening, we can see a very pretty beak, and who will hatch from there remains an intrigue.

Recently, there are fewer and fewer random people in the art world and it becomes interesting in the perspective of art, if we have this perspective, because compared to the generation of our fathers who went into the unknown boldly, thundered and flourished, their creative youth was brighter and everyone recognizes this. 

От нашего поколения все больше и больше ждут творческих взрывов в художественной сфере об этом и говорит объединение «TAMYR», и по-моему, в лице Гульфейрус происходит нечто очень интересное на горизонте современного искусства Казахстана. На это стоит обратить внимание, потому что в последнее время я часто слышу от разных художников что нам нужна какая-то система или институт, который бы обеспечивал былую яркую жизнедеятельность искусства Казахстана.

And such communities as "TAMYR" are an attempt to create conditions for artists for themselves to close this need.

This is almost the most important thought that I came to after attending this event. These guys are worth remembering, perhaps something iconic and great is emerging right before our eyes, which will fit in or even turn art into a new direction.  

Выставка «Шымкун» проходит в Almaty Gallery с 23 апреля по 8 мая 2022 года.

Address: Dostyk, 44, working hours: Tue-Sun from 11.00 to 19.00.

Admission is free.

The material was prepared by Gauhar Dzhaylaubaeva

Фото: Aiya Visual Arts

Сабира Оспанова

Экс-автор Art of Her

Recent Posts

В Египте комплекс древних пирамид был закрыт для публики из-за свадьбы миллиардера

На прошлой неделе древние египетские пирамиды и Большой Сфинкс в Гизе были закрыты для публики…

May 6, 2024

Создание памятников при жизни планируют ограничить в Казахстане

В Министерстве культуры и информации Казахстана разработали правила установления сооружений монументального искусства, к которому относят…

May 6, 2024

Yesterday, today and tomorrow: виртуальная выставка о вечном

Казахстанская художница Мария Салагдинова (Mary Blacktea) приняла участие в виртуальной выставке проекта The Kult Talk «Yesterday,…

May 3, 2024

The cue wasn’t missed: национальный павильон Узбекистана на 60-й Венецианской биеннале

Узбекистан официально участвует в Венецианской биеннале с собственным национальным павильоном начиная с архитектурной биеннале 2021…

May 2, 2024

«Никто не воспримет это всерьез»: Камила Рустамбекова о своей первой персональной выставке

Камила Рустамбекова — фотографиня-документалистка и режиссерка из Ташкента. Ее работы сосредоточены на исследовании современного узбекского…

April 26, 2024

Фонд имени Батырхана Шукенова открыл прием заявок на четвертую резиденцию Batyr Lab

В Алматы начался прием заявок на четвертую музыкальную резиденцию BATYR LAB, организованную Фондом имени Батырхана…

April 26, 2024